تبلیغات
قرآن امین

قرآن امین
وبلاگ ترجمه، تفسیر، تأویل و تدبر در قرآن کریم با استفاده از منابع معتبر


.

موضوع: اختصاصات پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) (2) ـ قسمت اول

تاریخ پخش از سیمای جمهوری اسلامی ایران:  1391/11/05

ساعت پخش پنج شنبه های بعد از خبر ساعت 19 شبكه یك سیما و تكرار جمعه های ساعت 14 از شبكه قرآن سیمای جمهوری اسلامی ایران

سخنران: استاد محسن قرائتی(برنامه درسهایی از قرآن شبكه یك)

بسم الله الرحمن الرحیم

«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»

چون بحثمان راجع به پیغمبر است، همه ما با هم «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ».

اختصاصات پیغمبر را یك جلسه گفتیم. فكر می‌كردم یك جلسه تمام شود، دیشب هم كه مطالعه می‌كردم پیش‌بینی می‌كردم یك جلسه تمام نخواهد شد. و تمام هم نشد. البته اگر شرحش بدهیم دهها جلسه می‌شود. منتها ما عبوری هم كه رد كردیم یك جلسه نشد. این جلسه‌ی دوم است. اختصاصات پیغمبر اسلام، جلسه دوم یك چیزی برایتان بگویم. بعضی‌ها وقتی اسم امام را می‌نویسند (ع) می‌گذارند. یعنی علیه السلام. یا پیغمبر را (ص) می‌نویسند. یعنی (صلی الله علیه و آله و سلم). حدیث داریم اگر صلوات را بنویسید تا مادامی كه این صلوات روی كاغذ است، شما اجر می‌برید. این همه ولخرجی می‌كنید، حالا به (علیه‌السلام) كه رسیدید صرفه‌جویی می‌كنید. قشنگ بنویسیم (صلی الله علیه و آله و سلم) (صلوات حضار)


عزیزانی كه پای تلویزیون جلسه‌ی قبل نبودند برای اینكه در جریان قرار بگیرند. گفتیم: نام پیغمبر ما مكتوب در تورات و انجیل است. یعنی نام و نشانش هست. چنان پیغمبر را می‌شناختند همانگونه كه فرزندانشان را می‌شناختند. خاتم النبیین است. برای هیچ پیغمبری نیامده كه خاتم است و خاتمیت دو تا پیام دارد. یعنی دین كامل است و دین تحریف نشده است. «أَسْرى‏ بِعَبْدِه‏» (اسرا/1) معراج رفت كه جز حضرت عیسی كس دیگری نرفته است.

«أَطیعُوا اللَّه‏» گفتیم بیش از ده بار در قرآن «أَطیعُوا اللَّه‏» داریم، «أَطیعُوا اللَّه‏» خالی در قرآن نداریم. هرجا می‌گوید: «أَطیعُوا اللَّه‏»، «أَطیعُوا الرَّسُول‏» هم گفته است. گفتیم خداوند می‌گوید: فضل خدا بر تو عظیم است. نزدیك ترین قرب به خدا را پیغمبر ما دارد. «ثمُ‏َّ دَنَا فَتَدَلىَ‏» (نجم/8)«فَكاَنَ قَابَ قَوْسَینْ‏ِ أَوْ أَدْنىَ» ‏(نجم/9) قرآن می‌گوید: «وَ رَفَعْنا لَكَ ذِكْرَكَ» (شرح/4) نام تو را بلند قرار دادیم. «أَعْطَیْناكَ الْكَوْثَرَ» (كوثر/1)، «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّه‏» (توبه/33) اسلام كره‌ی زمین را... اینها حرف‌های جلسه قبل بود با توضیحاتش. و اما این جلسه.

1- لطف و عنایت ویژه خداوند به پیامبر اكرم

1- «ما وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَ ما قَلى‏» (ضحی/3) آیه‌ی قرآن است. یك چند صباحی وحی نازل نشد. مردم گفتند: خدا پیغمبر را رها كرده. با پیغمبر قهر كرده است. «وَدَّعَكَ» یعنی تودیع، می‌گویند: مراسم تودیع. تودیع یعنی خداحافظی. گفتند: خدا با پیغمبر خداحافظی كرده. آیه نازل شد نخیر! «ما وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَ ما قَلى» هركجا به پیغمبر نیش زدند، خداوند لب‌هایشان را قیچی كرد.

این آقایانی كه كاریكاتور برای پیغمبر درست می‌كنند، به پیغمبر ما جسارت می‌كنند، با چه كسی طرف هستند. به پیغمبر گفتند: مجنون، پیغمبر جن زده است. دیوانه است. خدا فرمود: «ما أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ» (قلم/2) آنها گفتند: مجنون، خدا گفت: به لطف خدا مجنون نیستی... به پیغمبر گفتند: ابتر... بی‌عقبه است. خدا گفت: «إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ» (كوثر/3) خودت بی‌عقبه هستی. به پیغمبر گفتند: ساحر، شاعر، خدا گفت: «وَ ما عَلَّمْناهُ الشِّعْر» (یس/69) نخیر شاعر نیست. به پیغمبر گفتند: كاهن، خدا در قرآن فرمود: نخیر، كاهن هم نیست. گفتند: یك كسی پشت پرده به پیغمبر چیز یاد می‌دهد. «یُعَلِّمُهُ بَشَر» (نحل/103) «یُعَلِّمُهُ بَشَر» یعنی یك بشری به او تعلیم می‌دهد. خدا گفت: «الرَّحْمَانُ، عَلَّمَ الْقُرْءَانَ» (الرحمن/1 و2) آنكه به پیغمبر یاد می‌دهد خدای رحمان است. هرچه نیش زدند خدا قیچی كرد و «إِنْ شاءَ اللَّه‏» این جسارت كنندگان پیغمبر هم خدا لب‌هایشان را، فكرشان را، توطئه‌هایشان را همه با هم قیچی می‌كند.

راهپیمایی، پرچم آمریكا و اسراییل را آتش زدن اینها همه كارهای خوب و مفیدی بود. سند هم داریم بله، سند داریم. یكی از بت‌های درشت و مهم بت هبل بود. وقی بت را شكستند و از كعبه بیرون انداختند، فرمود: این بت را اینجا خاك كنید. بابی بود به نام باب بنی شیبه، و الآن هم هركس مكه می‌رود می‌گویند: مستحب است از این در برود. یعنی این بت زیر پایتان باشد.

حالا چون شب جمعه بحث را گوش می‌دهید، من هم یك دعا می‌كنم چند میلیون آمین بگویید.خدایا به آبروی پیغمبر تمام طرح‌ها علیه اسلام و مسلمین خنثی، طراحانش را كه قابل هدایت نیستند نابود بفرما. بالاخره این دعاها یكی‌اش مستجاب می‌شود. راهپیمایی‌تان را بكنید.پرچم‌هایتان را هم هركاری دارید انجام بدهید، ما هم كه حال راهپیمایی نداریم نفرین‌تان كنیم.          كسی حریف اسلام نمی‌شود.

یك حركتی در كربلا شد، این زیارت عاشورا، «اللَّهُمَّ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تَابِعٍ لَهُ عَلَى ذَلِكَ» (زیارت عاشورا) «اللَّهُمَّ الْعَنْ...» «اللَّهُمَّ الْعَنْ...» حالا...

«ما وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَ ما قَلى» گفتند: خدا با پیغمبر تودیع كرده، دیگر مدتی است وحی نازل نمی‌شود. آیه نازل شد «ما وَدَّعَكَ» نخیر تودیع نكردم. اصلاً خداوند گاهی وقت‌ها به پیغمبر می‌گوید: می‌دانم در چه حالی هستی. «یَأَیهَُّا الْمُزَّمِّلُ» (مزمل/1) سوره‌ی مزمل، «یا أَیُّهَا الْمُدَّثِّرُ» (مدثر/1)سوره‌ی مدثر. مزمل و مدثر یعنی ای كسی كه ملحفه به خودت پیچیده‌ای. یعنی می‌خواهد بگوید: من الآن می‌دانم لباس تو چیست. نه اینكه كلیاتش را بلد هستم. ریزش را بلد هستم. ریزش را بلد هستم....

2- عصمت چشم و زبان و قلب پیامبر

از اختصاصات پیغمبر، پیغمبر ما عضو عضوش معصوم است. چشم پیغمبر هم معصوم است. چیه؟ «ما زاغَ الْبَصَر» (نجم/17) بصر یعنی چشم. باز كردن چشم. «ما زاغَ الْبَصَر» یعنی چشم پیغمبر كج نرفت. زبان پیغمبر كج نرفت. «وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‏» (نجم/3) نق پیغمبر براساس هوس نیست. قلب پیغمبر منحرف نشد. «ما كَذَبَ الْفُؤاد» (نجم/11) همه قرآن هست. باقی انبیاء را كلی می‌گوییم معصوم هستند. اما تو را می‌گوییم: چشمت معصوم است. قلبت معصوم است. زبانت معصوم است. عصمت در عصمت در عصمت.

بعضی گل فروش‌ها كه به شیشه‌شان می‌نویسند گل فروشی، كلمه‌ی گل را هم با گل می‌نویسند. مثلاً (گ) گل، و لام گل، این لام را درونش را پر می‌كنند از گل. می‌خواهد بگوید: همه‌اش گل است. گاهی می‌گویند: فلانی شیرین است. گاهی می‌گویند: اصلاً شكر است. این شكر است یعنی بالاتر از شیرین است. شیرین است، شیرین است. ولی شكر است، یعنی سر تا پا. پیغمبر سر تا پا عصمت است. قلب پیغمبر «ما كَذَبَ الْفُؤاد» چشم پیغمبر«ما زاغَ الْبَصَر»، زبان پیغمبر «وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‏»، افتخار كنیم. خدایا شكر كه دستمان را در دست معصوم گذاشتیم. یك چیز دیگر هم بگویم. كسانی كه انبیاء را قبول ندارند، چه پیغمبر اسلام، چه دیگران، و می‌گویند: همین رهبرانی كه فعلاً هستند، رئیس جمهورها و شاه‌ها و این رهبرهایی كه در كشور هستند، اینها رهبر ما هستند، و به عقل خودشان تكیه می‌كنند، این‌ها خدا را نشناختند. یعنی خدا دست بشر را در دست فاسق می‌گذارد، بگذارید توضیح بدهم.

3- سپردن بشر به رهبران فاسق، ظلم به بشریت

در قرآن كلمه‌ی «لَكُم» زیاد است. «لَكُم» یعنی چه؟ برای شما. «خَلَقَ لَكُم‏» (بقره/29)، «سَخَّرَ لَكُم‏» (ابراهیم/32)، «مَتاعاً لَكُم‏» (مائده/96)، این همان است كه شاعر می‌گوید: ابر و باد و ... هستی برای بشر است. بشر برای چیست؟ بشر برای اینكه «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ»(ذاریات/56) هستی برای بشر، بشر برای اینكه راه خدا را برود. آنوقت خداوند هستی را برای بشر بیافریند، به بشر بگوید: راه خدا را برو، آنوقت دستش را در دست فاسق بگذارد. این می‌شود؟ ولذا قرآن می‌گوید: «وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِه‏» (انعام/91) خدا را نشناختند آنطور كه باید بشناسند. چطور؟ گفتند: پیغمبر نیست، خودمان و عقلمان. آخر عقل من و تو كه هی اشتباه می‌كند. اینكه پشیمان می‌شوی پیداست عقلت نمی‌رسد. مگر انسان عاقل نیست، چرا عاقل هست، عقلش كم است. بارها گفتم كه عقل بشر مثل ترازوی زرگرهاست. ترازوی زرگرها ترازو است اما غیر طلا را نمی‌شود با آن كشید. عقل ما یك عقل جزئی است. اگر عقل كل بودیم كه پشیمان نمی‌شدیم. آمار پشیمانی‌ها دلیل بر این است كه عقل ما كامل نیست. آمار طلاق‌ها دلیل بر این است كه انتخاب همه درست نیست. نمی‌شود خدا، ابر و باد و مه و خورشید برای بشر، هدف بشر این است كه راه خدا را برود، آنوقت دستش را در دست یك رئیس جمهور بگذارد. یا این رهبرهای فاسق. باید دست بشر در دست معصوم باشد. و زمانی كه دستمان در دست امام زمان نیست، گفتند: فقیه جامع‌الشرایط. یعنی فقیهی كه در عمرش از او گناه سراغ نداشته باشی. هوسی در وجودش نباشد. وگرنه دست بشر در دست مثل بشر خسارت است. آن شبی كه مادر ما را زایید، آزاد زایید. به چه دلیلی من عقب شما بروم؟ تو هم یكی، من هم یكی. به چه دلیل شما عقب من بروی؟

4- نصرت و یاری الهی به پیامبر اسلام و پیروانش

خوب، «أَیَّدَكَ بِنَصْرِه‏» (انفال/62) خدا در قرآن می‌گوید: «أَیَّدَكَ» تو مورد تأیید من هستی. «بِنَصْرِه‏» با نصرت الهی، با یاری خداوند تو تأیید می‌شوی، نترس! باز از آیه‌ای كه مخصوص پیغمبر است و همه ایرانی‌ها تقریباً، خیلی از ایرانی‌ها حفظ هستند. یك كلمه‌اش را می‌گویم باقی‌اش را همه ایرانی‌ها خواهند گفت. «إِنَّا فَتَحْنا لَكَ فَتْحاً مُبیناً» (فتح/1) آیه‌ی قرآن است. یك پیروزی، پیروزی روشن نصیب تو می‌شود. این تعبیر را خدا نسبت به پیغمبرهای دیگر انجام نداده. اختصاصات پیغمبر است.

یك آیه‌ی دیگر، قرآن می‌فرماید: «یُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَیْك‏» (یوسف/6) «یُتِمُّ» یك لطیفه می‌خواهم بگویم، تفسیری است. یك خرده فنی و آخوندی است. ولی «الْحَمْدُ لِلَّه‏» الآن دیگر مردم ما بدنه‌شان...

«یُتِمُّ» حالا من بپرسم ببینم. «یُتِمُّ» فعل ماضی است یا مضارع؟ با هم بگویید... مضارع. در قرآن یكجا می‌گوید: «یُتِمُّ» یعنی در آینده تمام خواهم كرد. قبله را عوض می‌كند سال دوم هجری، یكجای دیگر می‌گوید: «یُتِمُّ نِعْمَتَهُ» سه چهار جای قرآن می‌گوید: «یُتِمُّ». در قرآن سه تا «یُتِمُّ» است. در آینده تمام خواهم كرد. در آینده تمام خواهم كرد. به غدیر خم كه می‌رسد نمی‌گوید: «یُتِمُّ»، می‌گوید: «أَتْمَمْت» (مائده/3)‏. گرفتید چه شد؟ یعنی كار تمام شد. مثل اینكه تمام«یُتِمُّ»‌ها منتظر نصب امیرالمؤمنین بودند.

علی بن ابی طالب، امیرالمؤمنین(ع) كه در غدیر خم تثبیت شد، آنوقت آنجا نگفت «یُتِمُّ»، «یُتِمُّ» یعنی «أَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ». یعنی آن وعده‌ای كه دادم، نصب امیرالمؤمنین بود. «یُتِمُّ»، «یُتِمُّ»، «یُتِمُّ»، «أَتْمَمْتُ». خیلی قشنگ است. این آیات قرآن را وقتی به هم پیوند می‌زنی، عین شاخه‌های درختان هستند كه وقتی به هم پیوند می‌دهی یك میوه‌ی دیگر از آن درمی‌آید.

مثلاً داریم مسجد می‌روید با خودتان زینت ببرید. «خُذُوا زینَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِد» (اعراف/31) آیه‌ی قرآن است. یعنی مسجد می‌روید زینت ببر. خوب زینت ببر یعنی چه؟ می‌گوید: «الْمالُ وَ الْبَنُونَ زینَة» (كهف/46) مال و اولاد زینت است. مسجد می‌روی زینت ببر، یعنی یك خرده پول در جیبت بگذار، آنجا به فقیر بده. وقتی مسجد می‌روی دست بچه‌ات را هم ببر. كه بچه‌ات هم مسجدی شود. یكجای قرآن می‌گوید: «الْمالُ وَ الْبَنُونَ زینَة». جای دیگر می‌گوید: «خُذُوا زینَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِد». مال و اولاد زینت است، جای دیگر قرآن می‌گوید: مسجد می‌روی زینت ببر. هم مال و هم اولاد. دست بچه‌ات را بگیر، پول هم در جیبت بگذار. وقتی اینها را به هم می‌زنی خیلی قشنگ است.

گاهی انسان یك لطیفه‌هایی را در قرآن می‌بیند، لذت می‌برد می‌گوید: اَه... یك مقداری باید یك كاری كنیم كه دیگر در جمهوری اسلامی كسی نباشد كه نتواند قرآن بخواند. كاری ندارد. یك كاری كنیم روی قرآن، بعد هم ترجمه‌ی قرآن و بعد هم تفسیر قرآن. شبی یك ربع، بیست دقیقه برای این كار بگذاریم. خوب دیگر چه؟     

«وَ یَنْصُرَكَ اللَّهُ نَصْراً عَزیزاً» (فتح/3)، «یَنصُرُ» خدا تو را نصرت می‌كند. پیروزت می‌كند، منتها «نَصْراً عَزیزاً»، عزیز یعنی چه؟ كلمه‌ی عزت، یعنی نفوذ ناپذیر. دستی كه چرب است، آب بریزی این چربی آب را پس می‌زند. می‌گویند: این دست عزیز است. یعنی آب به خوردش نمی‌رود. آب را پس می‌زند. زمینی كه بیل می‌زنی، كلنگ می‌زنی فرو نمی‌رود، می‌گویند: «ارضٌ عزاز» این زمین عزیز است. یعنی نوك بیل در او اثر نمی‌گذارد. عزیز است یعنی نمی‌شود در او اثر كرد. امام حسین را شاعر می‌گوید: بدنش را توانستید سوراخ سوراخ كنید، اما عزتش سوراخ نشد. هركاری كردید، گفت: نه، زیر سم اسب می‌روم زیر بار زور نمی‌روم. «هَیهَاتْ مِنّا الذِلَّة» (لهوف/ص97).

جهت مشاهده ادامه سخنرانی كلیك نمایید.





طبقه بندی: درس هایی از قرآن،
برچسب ها: درسهایی از قرآن، استاد قرائتی، قرآن امین،
[ شنبه 7 بهمن 1391 ] [ 02:30 ب.ظ ] [ تكاور فرهنگی ]

درباره وبلاگ

قرآن تنها کتاب هدایت مصون از انحراف
جهت ارتباط با نویسندگان وبلاگ قرآن امین می توانید از طریق شماره زیر اقدام کنید
0918 486 6953
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

مشاهده توضیحات



قالب میهن بلاگ

download

قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

قالب بلاگ اسکای

قالب پرشین بلاگ

اخلاق اسلامی

قالب وبلاگ