تبلیغات
قرآن امین

قرآن امین
وبلاگ ترجمه، تفسیر، تأویل و تدبر در قرآن کریم با استفاده از منابع معتبر


.



موضوع: اختصاصات پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) (1)

تاریخ پخش از سیمای جمهوری اسلامی ایران:  1391/10/28 

ساعت پخش پنج شنبه های بعد از خبر ساعت 19 شبكه یك سیما و تكرار جمعه های ساعت 14 از شبكه قرآن سیمای جمهوری اسلامی ایران

سخنران: استاد محسن قرائتی(برنامه درسهایی از قرآن شبكه یك)

بسم الله الرحمن الرحیم

«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»

من فكر كردم كه یك بحثی راجع به پیغمبر اسلام، جایگاه پیغمبر اسلام را برایتان بگویم. گفتم: چیزهایی را هم بگویم كه نسبت به پیغمبرهای دیگر نیست. معصوم است، خوب همه انبیاء معصوم هستند. علم غیب دارد، همه دارند. از صالحین هستند، از مؤمنین هستند، از متقین هستند. كمالاتی كه برای همه انبیاء هست، خوب پیغمبر ما هم دارد. آنها را نمی‌خواهم بگویم. چیزهایی را كه می‌گوییم، خصوصیات پیغمبر اسلام است. كه ما افتخار كنیم امت چه كسی هستیم.



«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏»، اختصاصات پیامبر اكرم(ص).

1- نام پیامبر اسلام در تورات و انجیل

1- قرآن می‌فرماید كه: «مَكْتُوباً» پیغمبر ما مكتوب است، یعنی نوشته شده. «فِی التَّوْراةِ وَ الْإِنْجیل‏» (اعراف/157)، نام و نشان پیغمبر ما در تورات و انجیل هست. خوب عوض شده. یك كسی، ممكن است یك مسیحی بیاید بگوید: آقا در انجیل ما نیست. یهودی بیاید بگوید این تورات ما است، در آن نیست. ما می‌گوییم: بوده است، برداشته‌اند. می‌گوید: نه، از اول نبوده است. اینجا باید چه كنیم؟ قرآن می‌گوید: مكتوب است، یعنی نوشته شده. آنها هم الآن تورات و انجیل را می‌آورند و می‌گویند. محمد نیست، احمد هم نیست. چه كنیم؟ جواب ما این است.

می‌گوییم: وقتی پیغمبر به یهودی‌ها و مسیحی‌ها گفت: نام من در تورات و انجیل شما هست. اگر نبود همان لحظه می‌آوردند می‌گفتند: در این تورات و انجیل نیست و پیغمبر شما دروغگو است. نه جنگ می‌كردند و نه جزیه می‌دادند. جنگ‌ها كردند، جزیه‌ها دادند، كشته‌ها دادند، در جنگ‌های مهم اینها تار و مار شدند، اما یكی تورات و انجیل را پیش نكشید. یك مثال بزنم.

من می‌آیم می‌گویم: نصف خانه شما برای من است، سه دانگش هم در سند هست. شما اگر دست به هر كاری زدی، پول دادی، كتك‌كاری كردی، همه رقم تلاش كردی، اما سند را پیش نكشیدی. مردمی كه تماشاچی هستند، می‌گویند: اسم هست یا نیست؟ بنده ادعا می‌كنم نصف خانه‌ی شما برای من است. نام من هم «مَكْتُوباً فِی التَّوْراةِ وَ الْإِنْجیل» نام من مكتوب در سند نوشته شده است. شما جنگ‌ها می‌كنی، جزیه‌ها، رشوه‌ها، انواع تلاش‌ها را می‌كنی، سند را پیش نمی‌كشی. آنكه سند پیش نمی‌كشد، ما كه تماشا می‌كنیم این صحنه را، می‌گوییم: نام هست یا نیست؟ اگر نیست بگو: نیست. جنگ‌ها كردند، جزیه‌ها دادند. كشته‌ها دادند، اما سند را پیش نكشیدند. اگر می‌گفتند: نیست، تمام می‌شد و می‌رفت.

قرآن راجع به این موضوع می‌فرماید: «یَعْرِفُونَه‏» (بقره/146)‏ عربی‌هایی كه می‌خوانم قرآن است. یعنی پیغمبر و علمای یهود و مسیحیت، «یَعْرِفُونَه كَما یَعْرِفُونَ أَبْناءَهُم‏» (بقره/146) پیغمبر را مثل فرزندشان می‌شناختند. آدم فرزند را خوب می‌شناسد. فرزند را قبل از تولد می‌شناسند. پیغمبر ما را قبل از بعثت می‌شناختند. ولذا یهودی‌ها آمدند، در مدینه زمین خریدند. گفتند: پیغمبری می‌آید، پیغمبر آخر‌الزمان است. حكومت تشكیل می‌دهد، دینش بر كره‌ی زمین حاكم خواهد شد، ما از پیش برویم زمین‌های مدینه را بخریم. قرآن می‌فرماید: شما كه از قبل «وَ كانُوا مِنْ قَبْل یَسْتَفْتِحُون‏» (بقره/89) یعنی طلب فتح، پیروزی، با پیغمبر آخرالزمان ما از پیش برویم جایگاه خودمان را روشن كنیم، «فَلَمَّا جاءَهُم‏» این عربی‌هایی كه می‌خوانم قرآن است، بعضی‌هایش را هم شما بلد هستید. «فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا كفروا به» معرفت داشتند، اما زیر بار نرفتند. این یك اختصاص.

2- پیامبر اسلام، آخرین پیامبر الهی

2- «خاتَمَ النَّبِیِّین‏» (احزاب/40)، كلمه‌ی خاتم النبیین هم در قرآن آمده است. آخرین پیغمبر است. ‏این پیداست دین كامل شده است. چون دلیل ندارد، 124 هزار پیغمبر بیاید، وقتی می‌گویند: این آخرین است یعنی «الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتی‏» (مائده/3) دین كامل شده است. از این معلوم می‌شود تحریف هم نشده است. چطور؟ چون یكی از دلایلی كه پیغمبرها تازه به تازه می‌شدند، چون هر پیغمبری می‌آمد، یك مدتی كه می‌گذشت، قوانین كتاب آسمانی‌اش تغییر پیدا می‌كرد، پیغمبر بعدی می‌آمد اصلاح انجام بدهد. دلیل اینكه این پیغمبرها عوض می‌شدند، برای این بود كه می‌خواستند اصلاح كنند تحریفات قبل را. اینكه می‌گوید: این پیغمبر «خاتَمَ النَّبِیِّین‏» است، یعنی در قرآن كلمه‌ای، نقطه‌ای، واوی، حرفی، جابه‌جا نشده است.

شخصی به نام كربلایی كاظم بود. من ندیدم، ولی اساتید ما، مراجع تقلید، او را دیدند. ایشان هیچ سواد نداشت. هیچ هیچ هیچ. یك كشاورز مؤمنی بود منتها سر زمین زكاتش را می‌داد و در عمرش لقمه‌ی حرام نخورده بود. یك مرتبه كل قرآن را حفظ شد. او را نزد آیت الله العظمی بروجردی آوردند. آیت الله العظمی صافی، آیت الله العظمی فاضل، خیلی از این مراجع فعلی همه او را دیده بودند. ولذا قرآن را با بیان ایشان هم قرائت كردند. مثلاً می‌گفتند: بخوان ببینم، «مالِكِ یَوْمِ الدِّین‏» یا «ملِكِ یَوْمِ الدِّین‏»؟ این هرچه می‌خواند، می‌گفتند: این همین است. چون این با معجزه قرآن را حفظ كرده است. تطبیق كردند، دیدند مو نمی‌زند.

ما داشتیم آدم‌هایی را كه در یك كتاب عربی، یك جمله‌اش قرآن بود، باقی‌اش هم عربی بودد. نگاه می‌كرد می‌گفت: آن قرآن است. حال آنكه هیچی سواد نداشت.

این «خاتَمَ النَّبِیِّین‏» هم اختصاص به پیامبر اسلام دارد. «خاتَمَ النَّبِیِّین‏» دو تا پیام دارد. 1- دین دیگر نقصی ندارد. دین دیگر نقصی ندارد. 2- در دین تحریف نشده است. پس بگذارید این را هم بنویسم.

خاتم النبیین دو تا پیام دارد: 1- دین كامل است. 2- دین بدون تحریف است.

3- «أَسْرى‏ بِعَبْدِه‏» (اسرا/1) معراج، غیر از حضرت عیسی هیچ پیغمبری معراج نداشته است.

3- اطاعت از رسول خدا، اطاعت از خدا

در قرآن الآن شك كردم، یازده تا یا چهارده تا، حالا حداقل بگیریم. یازده تا «أَطیعُوا اللَّه‏» است. یعنی مطیع خدا باشیم. در كنار همه «أَطیعُوا اللَّه‏»‌ها، «أَطیعُوا الرَّسُول‏» هم داریم. یعنی شما«أَطیعُوا اللَّه‏» بدون «أَطیعُوا الرَّسُول‏» پیدا نمی‌كنی. از این معلوم می‌شود كه اطاعت از رسول، عین اطاعت از خداست.

یا مثلاً در قرآن داریم «أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُه‏» (توبه/74) خدا شما را بی‌نیاز می‌كند. بعد گفته رسول هم شما را بی‌نیاز می‌كند. یعنی خداوند، كمال خودش را به پیغمبر تفویض كرده است. یعنی همان كمالی كه خودش دارد. رئوف و رحیم صفت خداست، صفت پیغمبر هم هست.

یك جای دیگر یك آیه داریم كه «كانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْكَ عَظیماً» (نساء/113)، «فَضْلُ اللَّهِ» فضل خدا، «عَلَیْكَ عَظیماً»... بگذارید یك چیزی بگویم. كل هستی یك «رَبّ» خرجش شده است. قرآن می‌گوید: «رَبِّ الْمَشارِقِ...» باقی‌اش را هم شما بگویید... «وَ الْمَغارِب‏» (معارج/40) چون هر لحظه یك گوشه مشرق است و یك گوشه مغرب. تمام مشارق و مغارب را خدا یك رب خرجش كرده است.

یك آیه دیگر، «رَبُّ الْمَشْرِقَیْنِ وَ رَبُّ الْمَغْرِبَیْنِ» (الرحمن/17) آیه‌ی دیگر داریم «رَبُّ كُلِّ شَیْ‏ءٍ» (انعام/164) دو تا داریم، چهار تا داریم، بالاترینش یكی از «رب»‌ها است كه خدا شانزده بار گفته است. اما به شخص پیغمبر كه رسیده 248 بار می‌گوید: «ربك». یعنی كل مشرق و مغرب یك «رَبّ» خرجش شده است. مشرقین و مغربین یك رَب، «رَبُّ كُلِّ شَیْ‏ءٍ» یك رَبّ، به شخص پیغمبر كه می‌رسد، بیش از 240 بار می‌گوید: «رَبُّك» من پروردگار تو هستم. این خیلی مهم است.

هیچ پیغمبری عضوش در قرآن نیامده است. پیغمبر ما عضو، عضوش در قرآن آمده است. «أَقِمْ وَجْهَكَ» (یونس/105) «وجه» یعنی صورت «لا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْك‏» (حجر/88) عَینَین، یعنی چشم «بِلِسانِك‏» (مریم/97) معنا كنید. «عُنُقِك‏» (اسراء/29)، «یَدَك‏»، «صَدْرَكَ» (شرح/1)، «الَّذِى أَنقَضَ ظَهْرَكَ» (شرح/3)، «ثِیابَك‏» (مدثر/4) لباس، «قَرْیَتِك‏» (محمد/13)، «نساءكَ»، «بَناتِك‏» (احزاب/59) راجع به هیچ پیغمبری این رقمی...

ببین یك وقت آدم می‌گوید: قربان شما، یكوقت می‌گوید: قربان چشم‌هایت. قربان لبت، قربان سینه‌ات، قربان دستت، قربان پایت، قربان كفشت، قربان خاك زیر كفشت، این رقمی... یكوقت می‌گوید: سلام علیكم. یكوقت می‌گویم: سلام علیكم، سلام علیكم، سلام علیكم! اینكه دانه دانه سلام می‌كنیم، پیداست توجه است. 240 بار می‌گوید: «رَبُّكَ»

خدا در قرآن پیغمبر ما را با اسم صدا نزده است. كلمه‌ی محمد و احمد آمده، ولی وقتی می‌خواهد صدا بزند با اسم صدا نمی‌زند. مثلاً «یا موسی» در قرآن داریم. «یا آدم»، در قرآن هست. «یا نوح» در قرآن هست. «یا عیسی» در قرآن هست، اما «یا احمد»، «یا محمد» در قرآن نیست. پیغمبر ما را خدا با اسم صدا نزده است. از اختصاصات است.

قرب پیغمبر ما به خداوند اعلی درجه‌ی قرب است. قرآن راجع به پیغمبر می‌گوید: «ثُمَّ دَنا» نزدیك شد، «فَتَدَلَّى» (نجم/8) نزدیك تر شد، «فَكاَنَ قَابَ قَوْسَینْ‏ِ أَوْ أَدْنىَ‏» (نجم/9) یعنی نزدیك‌ترین مقام پیغمبر به خدا این است. اینها بدانند كاریكاتور چه كسی را می‌كشند. چرا نمی‌فهمند كسی كه در یك منطقه‌ی بی‌سواد، آیاتی آورد كه هنوز دانشمندان به میلیون‌ها نكته‌ی آن نرسیدند. این مسأله‌ی مهمی است. توهین به چه كسی می‌كنند. قرآن خیلی قشنگ گفته است. یك آیه داریم كه... «یریدون...» یك صلواتی بفرستید. (صلوات حضار)

4- خنثی شدن توطئه‌های دشمنان علیه پیامبر اسلام

در قرآن یك آیه داریم، «یُریدُونَ أَنْ یُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ» (توبه/32) یك آیه داریم «یُریدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّه‏ بِأَفْواهِهِم‏» (صف/8) دو تا آیه داریم، اطفاء یعنی خاموش كردن. اطفاء حریق یعنی خاموش كردن آتش. یك آیه داریم «یُریدُونَ لِیُطْفِؤُا»، یك آیه داریم « یُریدُونَ أن...» ترجمه‌اش این است كه می‌خواهند نور خدا را خاموش كنند. حالا فرق بین «أَنْ یُطْفِؤُا» و «لِیُطْفِؤُا» چیست؟ «أَنْ یُطْفِؤُا» یعنی می‌خواهند همین الآن خاموش شود. «لِیُطْفِؤُا» یعنی برنامه‌ریزی می‌كنند كه در آینده خاموش شود. می‌گوید: هم طرح دارند برای امروز، هم طرح دارند برای دراز مدت.

«نُورَ اللَّهِ» نور خدا را، بعد می‌گوید: «بِأَفْواهِهِم» (توبه/32) می‌خواهند با فوت خورشید را خاموش كنند. من بعد از كاریكاتور دانمارك، به دانمارك رفتم. رفتم منزل امام جمعه‌اش، كه بالاخره این كاریكاتور در كشور شما كه محل این كار بود، چه شد؟ گفت: به نفع ما شد. سالی چهار، پنج نفر بیشتر مسلمان نمی‌شدند. بعد از جسارت سالی حدود صد نفر مسلمان می‌شوند.

قرآن یك آیه دارد می‌گوید: «مُوتُوا بِغَیْظِكُم‏» (آل‌عمران/119) از غیظ بمیرید. یعنی به كوری چشم شما، «مُوتُوا» از موت است، موت یعنی بمیرید. «مُوتُوا بِغَیْظِكُم»

دكتر بهشتی شهید مظلوم گفته بود: ای آمریكا از ما عصبانی شو و از این عصبانیت، بمیر. یعنی «مُوتُوا بِغَیْظِكُم‏».

من سیاست را عقلم نمی‌رسد. اینها عقل هم ندارند. در تمام كارهایشان تا به حال شكست خورده‌اند. من یك جمله‌ای می‌گویم، به كلمه‌ی اما كه رسیدم، شما باقی‌اش را بگویید. بگویید شد یا نشد.

از اول خواستند شاه را نگه دارند. تمام دنیا خواست شاه را نگه دارد، اما... نشد! حالا كه نشد باید بگوییم: «مُوتُوا بِغَیْظِكُم‏».  گفتند: مغزها را منفجر كنید. مطهری‌ها، بهشتی‌ها، مفتح‌ها، هاشمی نژادها، شهدای محراب، مدنی، صدوقی، اما نشد... «مُوتُوا بِغَیْظِكُم‏».

هشت سال از زمین و آسمان ما را بمباران كردند. اما نشد! «مُوتُوا بِغَیْظِكُم‏». با هم بگویید... «مُوتُوا بِغَیْظِكُم‏». یك آیه را امروز حفظ كنیم و بیرون برویم. اما نشد! طالبان را درست كردند، چوب در آستین شیعه. اما نشد! «مُوتُوا بِغَیْظِكُم‏». هی خلق، خلق درست كردند. خلق كُرد، خلق عرب، خلق مسلمان، گفتند: به جمهوری اسلامی برش بزنیم. از تركمن گرفته تا آذربایجان گرفته، تا سیستان بلوچستان گرفته، تا كردستان گرفته، خیلی تلاش كردند به جمهوری اسلامی برش بزنند، اما نشد! «مُوتُوا بِغَیْظِكُم‏».

منافقین را تقویت كردند اما نشد، «مُوتُوا بِغَیْظِكُم‏». یعنی آمریكا بسش نیست، باز هم با كاریكاتور و اینها...

امام سجاد می‌گوید: خدا را شكر كه دشمنان ما احمق هستند.

می‌دانید پیغمبر ما چه كسی است؟ پیغمبری است كه خدا بر او صلوات می‌فرستد. «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ یُصَلُّون‏» (احزاب/56) خدا، ملائكه خدا، «یُصَلُّون‏» فعل مضارع است، برای استمرار است. «یُصَلُّون‏» یعنی دائماً خدا و فرشته‌ها بر او صلوات می‌فرستند. حالا كاریكاتور دانمارك در مقابل اراده‌ی خدا آمده چه غلطی می‌تواند بكند. «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ یُصَلُّون‏ عَلَى النَّبِی‏» بعد بخشنامه می‌كند كه «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا» شما هم «صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً» (احزاب/56) (صلوات حضار)





طبقه بندی: درس هایی از قرآن،
برچسب ها: محسن قرائتی، درس هایی از قرآن، صلی الله علیه و آله، اختصاصات پیامبر، محمد مصطفی، سخنرانی قرائتی،
[ یکشنبه 1 بهمن 1391 ] [ 06:32 ق.ظ ] [ تكاور فرهنگی ]

درباره وبلاگ

قرآن تنها کتاب هدایت مصون از انحراف
جهت ارتباط با نویسندگان وبلاگ قرآن امین می توانید از طریق شماره زیر اقدام کنید
0918 486 6953
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

مشاهده توضیحات



قالب میهن بلاگ

download

قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

قالب بلاگ اسکای

قالب پرشین بلاگ

اخلاق اسلامی

قالب وبلاگ