تبلیغات
قرآن امین

قرآن امین
وبلاگ ترجمه، تفسیر، تأویل و تدبر در قرآن کریم با استفاده از منابع معتبر


.




 «4» فَإِذَا لَقِیتُمُ الَّذِینَ كَفَرُواْ فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّى‏ إذَآ أَثْخَنتُمُوهُمْ فَشُدُّواْ الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنّاً بَعْدُ وَإِمَّا فِدَآءً حَتَّى‏ تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ذَلِكَ وَلَوْ یَشَآءُ اللَّهُ لَاْنتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَكِن لِّیَبْلُوَاْ بَعْضَكُم بِبَعْضٍ وَ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِى سَبِیلِ اللَّهِ فَلَن یُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ‏
 پس هرگاه با كسانى كه كافر شدند (در میدان جنگ) روبرو شدید، گردن‏هایشان را بزنید تا آن كه آنان را از پا درآورید (و چون در دست شما اسیر شوند) پس آنان را سخت ببندید (تا فرار نكنند) سپس، یا بر آنان منّت نهید (و آزادشان كنید) و یا با گرفتن فدیه و عوض رهایشان كنید تا جنگ بار سنگین خود را بر زمین نهد. این است (دستور خداوند) و اگر خداوند اراده مى‏كرد، (از طریق صاعقه و زلزله و دیگر بلایا) از آن كفّار انتقام مى‏كشید ولى خدا (فرمان جنگ داد) تا برخى از شما را به وسیله برخى دیگر بیازماید، و كسانى كه در راه خدا كشته شدند هرگز خداوند اعمالشان را از بین نمى‏برد.


 
 نكته ‏ها:
 «أثخنتموهم» از «ثخن» به معناى غلبه كامل و زمین‏گیر كردن دشمن است. «وثاق»، وسیله بستن مثل طناب است.
 فلسفه جهاد در اسلام، چند امر است:
 الف: براى دفاع از خود یا دیگر مظلومان. «اُذن للذّین یقاتلون بانهم ظلموا»(10)، «كما یقاتلونكم كافّة»(11)
 ب: به جهت برانداختن فساد و فتنه. «قاتلوهم حتّى لا تكون فتنة»(12)
 ج: براى حفظ مراكز توحیدى. «لولا دفع اللّه الناس بعضهم ببعض لهدّمت صوامع و بیع»(13)
 د: براى دفاع از احكام و حدود الهى. «قاتلوا الّذین لایؤمنون باللّه و لا بالیوم الاخر و لا یحرّمون ما حرّم اللّه و رسوله و لا یدینون دین الحق»(14)
 این آیه مربوط به میدان نبرد است، یعنى در صحنه‏ى جنگ كه كافران در برابر شما ایستاده‏اند و قصد از میان برداشتن شما را دارند، شما با قاطعیّت و صلابت بجنگید و آنان را بكشید و پس از غلبه كامل بر آنان و اطمینان از درهم شكستن قواى دشمن، اسیر بگیرید و هرگونه كه رهبر اسلامى مصلحت دانست، پس از پایان جنگ، در قبال گرفتن عوض یا بدون آن، اسیران را آزاد كنید.
 لذا برخى كه گمان كرده‏اند آیه مى‏گوید: هر كافرى را هركجا یافتید بكشید، به واژه «حرب» به معناى جنگ و مسئله اسارت كه در جنگ پیش مى‏آید، توجّهى نكرده‏اند.
 این آیه، به آزاد كردن اسیران در پایان جنگ، با گرفتن غرامت یا بدون آن فرمان مى‏دهد. امّا اینكه اسیران را به صورت برده در آورند، الزامى نیست و تنها در صورتى است كه رهبر جامعه اسلامى آن را لازم ببیند.
 از پیامبرصلى الله علیه وآله سؤال شد كه شهید در راه خدا كیست؟ آیا كسى كه با انگیزه‏ى به رخ كشیدن شجاعت خود و یا به خاطر تعصّبات خانوادگى و قومى و یا از روى ریا و خودنمایى جنگیده و جان خود را از دست داده، شهید است؟
 حضرت فرمودند: «مَن قاتل لتكون كلمة اللّه هى العلیا فهو فى سبیل اللّه»(15) شهید، كسى است كه براى اعتلاى راه خدا جنگیده باشد.
 پیام‏ها:
 1- از میان كافران، تنها آنان را كه در برابر شما ایستاده‏اند، از میان بردارید. «فاذا لقیتم»
 2- رزمنده مسلمان باید آماده، آموزش دیده و شجاع باشد. «فضرب الرقاب»
 3- هدف اصلى در حمله به دشمن، نقاط كلیدى و حساس باشد. «الرقاب»
 4- تا دشمن از پاى در نیامده و زمین‏گیر نشده، به فكر اسیر گرفتن و جمع غنائم نباشید. «حتّى اذا اثخنتموهم»
 5 - در هنگام نبرد محكم كارى كنید تا دشمن سوء استفاده نكند و اسیران فرار نكنند. «فشدّوا الوثاق»
 6- در جبهه باید اختیاراتى به فرمانده تفویض شود. «فاِمّا منّاً بعد و اِمّا فداءً»
 7- هدف از جهاد، جلوگیرى از ظلم و یا از بین بردن ظلم و ستم است و لذا عفو و بخشش اسیران از سفارش‏هاى اسلام است. «فاِمّا منّاً بعد و اِمّا فداءً»
 8 - در جهاد اسلامى هم قدرت لازم است، «فضرب الرقاب» و هم عطوفت و مهربانى. «فاِمّا منّاً بعد و اِمّا فداء»
 9- آزاد كردن اسیران، بدون گرفتن عوض، بر آزاد كردن با عوض مقدّم است. «فاِمّا منّا بعد و اِمّا فداء»
 10- جنگ و جهاد، یكى از زمینه‏هاى آزمایش الهى است. «لیبلوا بعضكم ببعض»
 11- جهاد در اسلام، براى حفظ دین خداست، نه كشورگشایى، استعمار، تهدید، رقابت، انتقام، حسادت و... . «فى سبیل اللّه»
 12- گرچه در جنگ بعضى شهید مى‏شوند ولى خداوند اهدافشان را به ثمر مى‏رساند و زحمات آنان هرگز تباه نمى‏شود. «قتلوا فى سبیل اللّه فلن یضلّ اعمالهم»
 13- جنگ، میدان آزمایش الهى و كفّار وسیله آزمایش و شهدا، پیروزمندان این آزمایشند. «لیبلوَا بعضكم ببعض و الّذین قتلوا... فلن یضل اعمالهم»


******************************************************
منبع:   نام كتاب: تفسیر سوره محمد    ،    نویسنده: استاد محسن قرائتی
******************************************************








طبقه بندی: تفسیر سوره محمد،
برچسب ها: آیه 4، تفسیر سوره محمد، استاد قرائتی، قرآن امین، سیماى سوره محمّد، تدبر در قرآن،
مشاهده مطالب مرتبط با همین موضوع: كلیه پست های تفسیر سوره محمد استاد قرائتی،
[ دوشنبه 16 بهمن 1391 ] [ 05:32 ق.ظ ] [ تكاور فرهنگی ]

درباره وبلاگ

قرآن تنها کتاب هدایت مصون از انحراف
جهت ارتباط با نویسندگان وبلاگ قرآن امین می توانید از طریق شماره زیر اقدام کنید
0918 486 6953
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

مشاهده توضیحات



قالب میهن بلاگ

download

قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

قالب بلاگ اسکای

قالب پرشین بلاگ

اخلاق اسلامی

قالب وبلاگ